Skip to main content

Table 1 Risk of bias assessment tool, adapted from the Risk of Bias Tool for Prevalence Studies developed by Hoy et al

From: A systematic review of geographic differences in knee phenotypes based on the coronal plane alignment of the knee (CPAK) classification

Studies

Assessment Domain

1. Was the study’s target population a close representation of the national population in relation to relevant variables, e.g., age, sex, occupation?

2. Was the sampling frame a true or close representation of the target population?

3. Was some form of random selection used to select the sample, OR was a census undertaken?

4. Was the likelihood of non-response bias minimal?

5. Were data collected directly from the subjects (as opposed to a proxy)?

6. Was an acceptable case definition used in the study?

7. Was the study instrument that measured the parameter of interest shown to have reliability and validity (if necessary)?

8. Was the same mode of data collection used for all subjects?

9. Were the numerator(s) and denominator(s) for the parameter of interest appropriate?

10. Risk level (0–3, Low; 4–6, moderate; 7–9, high)

MacDessi et al. [27]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Corban et al. [12]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Tarassoli et al. [36]

N

Y

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

2, Low

Tarassoli et al. [35]

N

N

Y

Y

Y

Y

N

Y

Y

3, Low

Hazratwala et al. [18]

N

N

Y

Y

Y

Y

N

Y

Y

3, Low

Kim et al. [21]

N

N

N

Y

Y

Y

N

Y

Y

4, Moderate

Moore et al. [28]

N

Y

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

2, Low

Franceschetti et al. [14]

N

N

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

3, Low

Dragosloveanu et al. [13]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Huber et al. [20]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

León-Muñoz et al. [23]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Sappey-Marinier et al. [32]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Loddo et al. [26]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Pangaud et al. [31]

N

N

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

3, Low

Åženel et al. [33]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Steele et al. [34]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Grant et al. [16]

N

Y

Y

Y

Y

Y

N

Y

Y

1, Low

Morrisey et al. [29]

N

N

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

3, Low

Hsu et al. [19]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Li et al. [24]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Liu et al. [25]

N

N

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

3, Low

Gao et al. [15]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Toyooka et al. [6]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Nomoto et al. [7]

N

Y

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

2, Low

Harada et al. [17]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Konishi et al. [22]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Mulpur et al. [30]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Yang et al. [37]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

Coetzee et al. [8]

N

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

Y

1, Low

  1. N, no, means the absence of bias; Y, yes, means the present of bias